Efektywna komunikacja w zespole

Efektywna komunikacja musi być bezpośrednia, powinna odbywać się kilkoma kanałami, ważne jest żeby niosła ze sobą komunikat pozytywny. Informacja musi być skierowana do konkretnej osoby. Konieczna jest informacja zwrotna od zawodnika lub trenera, tylko wówczas jest pewność, że strona odbierająca komunikat odebrała go poprawnie, czyli że osoba przekazująca go osiągnęła założony cel i została prawidłowo zrozumiana. Należy pamiętać, że komunikacja niewerbalna pełni znacznie ważniejszą rolę niż komunikacja werbalna, jako że słowa stanowią jedynie 7% przekazu, reszta to jest ton głosu, który stanowi 38% komunikacji, mimika oraz mowa ciała są 56% przekazu. Jeżeli przekaz słowny nie jest spójny z tym, co komunikuje reszta (ciało i ton), to informacja nie dotrze w sposób w jaki powinna, trzeba zadbać o to aby przekaz był jednoznaczny. Przekazując komunikat należy pamiętać o tym kto jest odbiorcą i dopasować przekaz w taki sposób, aby w jak najlepszy sposób dotarł do tej osoby.

Z wcześniej omówionych czynników które mają wpływ na pozytywny występ drużyny bądź też są dla niej szkodliwe, prawidłowa komunikacja została uznana za niezwykle istotną dla osiągnięcia pozytywnego wyniku, a także prawidłowego funkcjonowania drużyny.  Ważną rolę pełnią też jasne zasady, które są powiązane bezpośrednio z prawidłową komunikacją. Jako czynniki szkodliwe dla zespołu uznany został brak komunikacji, a także brak szacunku dla trenera, który również pełni tu istotną rolę.

Efektywna komunikacja wewnątrz drużyny ma wpływ na dobre planowanie, motywację i poprawną ocenę występu poszczególnych zawodników oraz całej drużyny. Definiuje się trzy rodzaje komunikacji zespołowej, czyli orientacyjną, następującą przed rozpoczęciem meczu, motywacyjną, która ma miejsce podczas zawodów oraz ewaluacyjną, czyli oceniającą po występie. Efektywna komunikacja ma pozytywną korelację z satysfakcją zawodnika.

Na efektywną komunikację składają się cztery czynniki, którymi są akceptacja, czyli uznanie i szacunek między członkami zespołu, odrębność, rozumiana jako wspólną ale wyróżniającą się tożsamość, czyli w jaki sposób drużyna różni się od innych zespołów, a także konflikty: pozytywny oraz negatywny. Konflikt pozytywny charakteryzuje się tym, że członkowie drużyny potrafią znaleźć konstruktywne, wspólne rozwiązanie sytuacji i drużyna wychodzi z kłopotów jeszcze silniejsza i bardziej zgrana. Negatywny konflikt jest rozumiany jako emocjonalny, natury osobistej, dochodzi do konfrontacji, nie kończy się wypracowaniem konstruktywnego rozwiązania problemu, w związku z czym ma destrukcyjny wpływ na drużynę.

Można też definiować efektywną komunikację jako porozumiewanie się w sposób zwięzły, zrozumiały, w taki sposób, że jednakowy  dla wszystkich i sprawny jest  przepływ kluczowych informacji. Istotne jest to aby w jasny sposób być w stanie objaśnić dane zagadnienie drugiej stronie. Jednym z elementów efektywnej komunikacji jest także rozmawianie na bieżąco o problemach i sytuacji między zawodnikami i trenerami, aby nie powstawały żadne niejasności i wszelkie nieporozumienia i kłopoty były rozwiązywane na bieżąco. Jest to bardzo ważne gdyż ma istotny wpływ na dobre dogadywanie się zespołu, a także opiera się przede wszystkim na zrozumieniu drugiej osoby. Ważne jest też to aby  rozgraniczyć komunikację na boisku i poza boiskiem, zwłaszcza że dobra komunikacja na boisku umożliwia prawidłowe funkcjonowanie drużyny podczas gry, dzięki czemu zespołowi łatwiej jest zdobywać punkty i tym samym odnosić zwycięstwa.

Istotne jest też to aby komunikacja była obustronna, to znaczy, że jak ktoś mówi druga osoba słucha i reaguje. Ponadto styl komunikacji musi być dostosowany do specyfiki grupy oraz jej członków, między innymi do poziomu elokwencji, wrażliwości, czy wieku. Ważne jest, aby dobrany sposób komunikacji był efektywny, docierał do zawodników. Rozmowa trenera z zawodnikiem powinna być codziennym elementem, może dotyczyć nawet błahych spraw, ale tworzy więź między trenerem a zawodnikiem. Trzeba również nauczyć zespół rozmawiania ze sobą. Chodzi o to, aby panowało wzajemne zrozumienie i zaufanie.

Bibliografia:

Onağa  Z., Tepecib  M. „Team Effectiveness in Sport Teams: The Effects of Team Cohesion, Intra Team Communication and Team Norms on Team Member Satisfaction and Intent to Remain”, 2014

Autorzy

VolleyStation | + posts

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *